کریدور طاق بستان - بیستون، طرحی بزرگ و هزینه بر

به گزارش مجله فوتبال دوستان، وجود چهار هزار و 200 اثر ثبت شده ملی، یک اثر ثبت شده جهانی و ده ها اثر گردشگری که هنوز به ثبت نرسیده اند حاکی از استعداد بالای کرمانشاه در بخش گردشگری است.

کریدور طاق بستان - بیستون، طرحی بزرگ و هزینه بر

30 کیلومتر فاصله بین 2 اثر مهم تاریخی استان کرمانشاه یعنی طاق بستان و بیستون قرار است در قالب کریدوری به هم متصل شوند، اما شهردار شهر جهانی بیستون منتقد این طرح است و اجرای آن را غیرممکن و پرهزینه می داند.

کلیات طرح کریدور بیستون به طاق بستان 22 تیر سال جاری در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان کرمانشاه به ریاست استاندار به تصویب شد و مسئولان ارشد استان و حتی کشور بر اجرای این طرح با هدف جذب گردشگران داخلی و خارجی و اتصال 2 اثر مهم تاریخی در استان تاکید دارند.

طرحی برای یاری به اقتصاد مردم

آن گونه که هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه به مجله فوتبال دوستان گفت: این طرح جامع یکی از مهمترین طرح های گردشگری استان برای جذب گردشگران داخلی و خارجی با توجه به پتانسیل و ظرفیت بالای تاریخی و طبیعی که این محور دارد، است.

بازوند گفت: پروژه های مهم و زیرساختی برای تفرجگاه کریدور بیستون به طاق بستان در زمینه جذب گردشگری تعریف شده که بتواند به اقتصاد و رفاه حال مردم استان یاری کند.

مجموعه تاریخی طاق بستان در شهر کرمانشاه یکی از آثار تاریخی و منحصر به فردی است که در دامنه کوهی به همین نام و در کنار چشمه ای واقع در شمال شرقی شهر کرمانشاه قرار گرفته که آثاری همچون سنگ نگاره اردشیر دوم در دوران ساسانیان و 2 ایوان سنگی به نام های ایوان کوچک و بزرگ را دارد.

طاق بستان در 15 دی سال 1310 به شماره ثبت 172 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و مقدمات تشکیل پرونده برای ثبت جهانی نیز از چند سال قبل شروع شده است.

بیستون نیز شهری در 30 کیلومتری شرق کرمانشاه است که در محوطه تاریخی آن تنها اثر جهانی استان کرمانشاه یعنی سنگ نوشته یا کتیبه هخامنشینی در آن واقع شده است.

بیش از 150 اثر تاریخی در بخش بیستون وجود دارد که سنگ نوشته و سنگ نگاره داریوش هخامنشی با بیش از 2 هزار و 500 سال قدمت، مهمترین آن است.

اجرای طرح کریدور طاق بستان - بیستون از سه سال گذشته در دستور کار کارگروه گردشگری استان کرمانشاه قرار گرفته و مسئولان استان بر اجرای این طرح با هدف تقویت گردشگری استان تاکید دارند.

12/8 میلیارد تومان رقم سرمایه گذاری در این طرح

آنچنان که مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه محور بیستون - طاق بستان با طول 30 کیلومتر دارای ظرفیت های خوب گردشگری و مستعد توسعه و ایجاد زیرساخت های توریستی و تفریحی است.

امید قادری با اشاره به انتفاع مردم و ساکنین این منطقه در جهت سرمایه گذاری در حوزه گردشگری گفت: میراث فرهنگی با صدور مجوزهای بومگردی و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت حامی مردم منطقه و ایجاد اشتغالزایی خواهد بود.

وی همچنین از تهیه بسته های سرمایه گذاری ارزان قیمت برای سرمایه گذاران اطلاع داد و اضافه کرد: سرمایه گذارانی که علاقمند به سرمایه گذاری در این بخش هستند، می توانند با مراجعه به معاونت سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی استان بسته های پیشنهادی را مطلعه نمایند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان از پیش بینی 12 هزار و 800 میلیارد تومان سرمایه گذاری در این کریدور گردشگری اطلاع داد و خاطرنشان ساخت: این نوع سرمایه گذاری در استان کم نظیر خواهد بود و امیدواریم شاهد اتفاقات خوبی در آینده برای استان باشیم.

قادری در ادامه گفت: در مرحله دوم طرح، به دنبال ایجاد یک سازمان عمران جدید برای پیگیری مسائل این طرح هستیم که مسائل زیرساختی اولیه رفع گردد.

کریدور تاق بستان - بیستون، طرحی بزرگ و هزینه بر

اما شهردار بیستون نظری مخالف مسئولان استان در ارتباط با این طرح دارد و به خبرنگار ایرنا گفت: طرح بزرگی است و هزینه های زیادی باید برای آن کرد و مهمتر از همه این مسائل زمین های کشاورزی مرغوب و خوبی را باید در راستا این طرح باید از بین برد.

شورش فرامرزی که بهمن 95 به عنوان شهردار بیستون انتخاب و فعالیت خود را شروع نموده، طرح کریدور را به منوریل دوم تشبیه کرد و اضافه کرد: بر سر راه اجرای این طرح پادگان های نظامی واقع شده که باید عقب نشینی نمایند که بعید به نظر می رسد این اتفاق بیافتد و تنها هزینه های پروژه افزایش می یابد.

او پیشنهاداتی نیز دارد و تاکید دارد که مسئولان این طرح را تعدیل نمایند و به جای صرف هزینه های کلان بر روی شهر جهانی بیستون و تقویت گردشگری آن متمرکز شوند.

شهردار این شهر جهانی معتقد است که بیستون با اثر جهانی که دارد مشهور و معرف جهان است و هرگونه سرمایه گذاری در حوزه گردشگری این شهر به نفع استان است.

او پیشنهاد کرد که به جای طرح کریدور طاق بستان - بیستون روی وضعیت موجود این شهر تمرکز گردد مثلا شهرک الزهرا که به محوطه تاریخی بیستون چسبیده تملک گردد و به عنوان ظرفیتی گردشگری مورد بهره برداری قرار گیرد.

او کاربری این شهرک را گردشگری دانست و توضیح داد که در صورت سرمایه گذاری در این شهرک می توان آن را به مکانی مانند نمک آبرود تبدیل کرد و مکانی گردشگری در صندلی شهر جهانی بیستون ساخت.

وی با بیان اینکه 300 واحد مسکونی در شهرک الزهرا بیستون وجود دارد، اضافه کرد: تملک این تعداد واحد مسکونی هزینه ای به مراتب خیلی کمتری نسبت به احتیاج بودجه ای طرح کریدور دارد و از طرف دیگر 256 واحد مسکن مهر در بیستون وجود دارد که ساکنان شهرک الزهرا را می توان به این واحدها منتقل کرد.

وی با بیان اینکه برای اجرای طرح کریدور تاق بستان - بیستون سازمانی هم می خواهند تشکیل بدهند، گفت: تشکیل این سازمان هم هزینه بر است.

شهردار بیستون بر آسیب شناسی اجرای این طرح تاکید نمود و اضافه کرد: تا قبل از شروع اجرای این طرح بهتر آن است که آسیب شناسی جدی انجام گردد و اگر این آسیب شناسی درست انجام نگردد عاقبت بعضی از طرح های کلان استان از جمله منوریل در انتظار این طرح است.

فرامرزی شهر جهانی بیستون را فاقد زیرساخت های گردشگری دانست و بهترین راه حل برای تقویت گردشگری استان، ایجاد زیرساخت های گردشگری در این شهر دانست. استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت دارای بیش از چهار هزار اثر تاریخی است که 2 هزار و 250 اثر آن ثبت ملی شده است.

منبع: ایرنا

منبع: همگردی
انتشار: 19 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: footballgahan15.ir شناسه مطلب: 173

به "کریدور طاق بستان - بیستون، طرحی بزرگ و هزینه بر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کریدور طاق بستان - بیستون، طرحی بزرگ و هزینه بر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید