گورنهاده های خاتون شش هزار ساله چگاسفلی به موزه شوش منتقل شدند

به گزارش مجله فوتبال دوستان، ایلنا/ براساس آخرین گزارش های منتشر شده، گورنهاده های خاتون شش هزار ساله چگاسفلی به موزه شوش منتقل شدند.

گورنهاده های خاتون شش هزار ساله چگاسفلی به موزه شوش منتقل شدند

بیژن حیدری زاده (مدیر پایگاه میراث دنیای شوش) اظهار کرد: این اشیا در ویترین مربوط به این تدفین پیش از تاریخ نهاده شد و با این انتقال، ویترین آرامگاه زن 6 هزار ساله چگاسفلی در موزه باستان شناسی شوش پس از سه سال و نیم تکمیل شد.

او در ادامه با بیان اینکه محوطه باستان شناختی چگاسفلی یا تل باستانی چگاسفلی از آثار ملی ایران است که در دشت زهره در جنوب شرقی خوزستان و به فاصله اندکی از خلیج فارس قرار گرفته است، اضافه نمود: این محوطه باستانی یک مکان آیینی بسیار مهم است که در دشت زیدون و در حاشیه جنوبی رودخانه زهره شهرستان بهبهان در استان خوزستان قرار گرفته است و یکی از وسیع ترین محوطه های پیش از تاریخ در جنوب غربی ایران است که متعلق به دوران 4700 تا 3800 پیش از میلاد است.

مدیر پایگاه میراث دنیای شوش با اشاره به اینکه چگاسفلی یکی از محوطه های تاریخی نامزد ثبت دنیای است، گفت: پیرامون محوطه چگاسفلی ناحیه ای قرار گرفته است که ساکنان باستانی محوطه، مردگان خود را در آنجا به خاک سپرده اند که دریافت های اولیه باستان شناسان از گورستان این محوطه نشان می دهد، سنت تدفین در تل چگاسفلی واقع در جنوب غربی ایران منحصر بفرد بوده و نظیر آن در هیچ مکان دیگری یافته نشده است.

او اضافه نمود: یکی از گورهای منحصر بفرد این محوطه، متعلق به زن جوانی است که دکتر عباس مقدم کاوشگر گورستان چگاسفلی نام آن را خاتون میگذارد. اشیای داخل گور او و قرارگیری گور اختصاصی در میان گور نخبگان آن دوره نشان از جایگاه اجتماعی، سیاسی و مذهبی این زن جوان داشت که همین موضوع باعث شد تا تیم کاوش با همکاری پایگاه میراث دنیای شوش در اواخر سال 1397، او را به موزه شوش انتقال دهند.

حیدری زاده با بیان اینکه برای او جایگاه (ویترین) ویژه ای ساخته شد تا در معرض دید مردم باشد، افزود: هم اکنون در این جایگاه افزون بر اسکلت، اشیایی که درون گور خاتون قرار داده شده بود همچون شرایط اولیه کشف جانمایی شدند.

او شرح داد: جسد خاتون را در یک چاله ساده گذاشته بودند و او را به شیوه چمباتمه ای یا جنینی دفن نموده بودند که این تدفین یکی از روش های تدفین در دنیا باستان است، بعلاوه در کنار خاتون یک لگن مسی بزرگ، یک کوزه مسی، یک سنجاق سر، دو کاسه مرمرین، یک جام سفالی، یک خنجر، یک شمشیر بزرگ و اندازه زیادی قلاب های بافندگی قرار داده شده بود، ضمن اینکه یک سنگ وزنه هم نزدیک پیشانی خاتون قرار گرفته است.

مدیر پایگاه میراث دنیای شوش با اشاره به اینکه در دنیا باستان، اشیای متعلق به فرد به همراه او دفن میشدند تا در دنیای پس از مرگ به کار او بیاید، مطرح کرد: به همت پایگاه میراث دنیای شوش و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، گورنهاده های خاتون چگاسفلی نیز پس از سه سال و نیم به موزه شوش منتقل و در کنار اسکلت او و در ویترین ویژه ای که برای او ساخته شده بود، قرار داده شدند.

منبع: همگردی
انتشار: 16 مرداد 1401 بروزرسانی: 16 مرداد 1401 گردآورنده: footballgahan15.ir شناسه مطلب: 2053

به "گورنهاده های خاتون شش هزار ساله چگاسفلی به موزه شوش منتقل شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گورنهاده های خاتون شش هزار ساله چگاسفلی به موزه شوش منتقل شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید