احراز هویت افراد از روی ماسک با هوش مصنوعی

به گزارش مجله فوتبال دوستان، شرکت دانش بنیانی با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی پیروز به فراوری اولین سخت افزار احراز هویت در ایران شده است که دوربین هوشمند آن قادر است با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی چهره افراد را حتی با وجود زدن ماسک شناسایی کند.

احراز هویت افراد از روی ماسک با هوش مصنوعی

نیما شمساپور، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان در خصوص ویژگی های این محصول دانش بنیان گفت: این دستگاه با بهره گیری از هوش مصنوعی و الگوریتم های یادگیری ماشین و یادگیری ژرف توسعه داده شده که در حوزه احراز هویت کاربرد دارد.

وی با بیان اینکه اولین محصول ما با نام دیگری برای احراز هویت به بازار ایران معرفی گردید، اظهار کرد: دستگاه جدید نمونه توسعه یافته اولین محصول ما است که دوربین هوشمند آن قادر است با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی شامل تشخیص چهره Face Detection، شناسایی Recognition و تطبیق چهره Face Matching، فرد را شناسایی کند. با تعریف شدن چهره افراد در سیستم این دستگاه، به محض عبور فرد از مقابل دوربین، حتی با وجود پوشیدن ماسک، چهره وی تشخیص داده شده و متناسب با احتیاج، کسب و کارها، ماموران امنیتی و مسئولان مربوطه را از ورود فرد آگاه می سازد.

شمساپور در خصوص کارکرد این محصول نیز گفت: کاربردهای عملیاتی این محصول شامل تشخیص پوشش ماسک و جلوگیری از ورود افراد بدون ماسک، شناسایی سارقان و افراد لیست سیاه در فروشگاه ها با وجود ماسک، کنترل حضور و غیاب پرسنل با وجود ماسک و مدیریت و کنترل دسترسی به مراکز حساس مانند اتاق سرور است.

وی در خصوص مزیت رقابتی محصول فراوریی این شرکت با نمونه های خارجی آن گفت: در حال حاضر نمونه کره ای این محصول در کشور به قیمت 33 میلیون تومان به فروش می رسد که قیمت تمام شده ما بسیار کمتر از نمونه خارجی است. این مزیت رقابتی موجب شده تا برای صادرات این محصول نیز برنامه ریزی کنیم.

شمساپور در خصوص شناسایی مظنونین قبل از ارتکاب جرم به وسیله این سیستم گفت: بسیاری از فروشگاه ها و مراکز خرید با توجه به ساختار فروشگاه ها، تعداد زیاد راهروها و ساختار پیچیده و ورودی های مختلف، احتیاج است تا با تعداد زیادی دوربین، فضاهای مختلف فروشگاه ها را پوشش دهند و هیچگونه نقطه کوری باقی نماند. این یعنی تعداد زیاد دوربین و به واسطه آن تعداد زیادی نیروی انسانی احتیاج است. علاوه بر این، بازنگری فیلم های ضبط شده با توجه به حجم بالای آنها کاری زمانبر خواهد بود. در حال حاضر بسیاری از مراکز خرید استرالیا، کره جنوبی، انگلستان و بسیاری دیگر از کشورهای پیشرفته از دوربین های هوشمند با قابلیت تشخیص چهره استفاده می نمایند. بهره گیری از الگوریتم هایی نظیر یادگیری ژرف (Deep Learning) و یادگیری ماشین (Machine Learning)یاری می نماید چهره افراد شناسایی (Face detection) و هویت سارقان (Face recognition) احراز گردد.

وی ادامه داد: فروشگاه های زنجیره ای و مجتمع های تجاری با استفاده از دوربین های هوشمند این سیستم قادر خواهند بود تا سارقانی که دوباره به فروشگاه مراجعه می نمایند را شناسایی نمایند. با تعریف کردن چهره مظنونین به سیستم، دوربین های مجهز به هوش مصنوعی محصول ما بلافاصله چهره مظنون را شناسایی و با مقایسه چهره او با آن چیزی که در سیستم تعریف شده است، اخطاری را به نیروی حراست ارسال می نماید.

شمساپور ضمن بیان کارکرد دیگر این محصول یعنی تشخیص چهره با ماسک به شرایط پاندمی کنونی و عدم امکان شناسایی افراد با ماسک اشاره نمود و گفت: با سیستم حضور و غیاب مبتنی بر تشخیص چهره، سازمان ها و کارکنان دیگر لازم نیست نگران امنیت و سلامتی کارکنان باشند. سیستم حضور و غیاب این دستگاه قادر است تا با حذف روش های دسترسی سنتی و کارآیی کمتر، یک روش پیشرفته تکنولوژیکی و ایمن برای انجام کارهای روزانه را جایگزین کند. این دستگاه با استفاده از هوش مصنوعی و بهره گیری از الگوریتم هایی نظیر یادگیری ماشین و یادگیری ژرف چهره کارمندان را حتی با ماسک تشخیص داده و بدون هیچگونه تماس، ورود و خروج کارمندان را ثبت کند. مزایای استفاده از این محصول شامل ثبت حضور و غیاب چهره حتی با ماسک، نصب آسان با هزینه کم، مدیریت ایمن و قابلیت مقیاس پذیری و مزیت بدون لمس بودن است.

بر اساس اعلام روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، مدیر عامل این شرکت دانش بنیان با اشاره به اینکه این شرکت برای فراوری این محصول از تسهیلات نمونه سازی صندوق نوآوری و شکوفایی به میزان 500 میلیون تومان استفاده نموده است، گفت: علاوه بر تسهیلات نمونه سازی برای ساخت این دستگاه، در حال حاضر تقاضای اخذ تسهیلات ودیعه رهن محل کار را نیز ارائه نموده ایم که در مرحله ارزیابی قرار گرفته است.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 13 بهمن 1399 بروزرسانی: 13 بهمن 1399 گردآورنده: footballgahan15.ir شناسه مطلب: 1349

به "احراز هویت افراد از روی ماسک با هوش مصنوعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احراز هویت افراد از روی ماسک با هوش مصنوعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید