اختلالات روان پزشکی پس از زایمان

به گزارش مجله فوتبال دوستان، عموماً به اسم یک بیماری تلقی نمی گردد. این ناراحتی موجب اختلال در عملکرد فرد نمی گردد و در درصد زیادی از زنان رخ می دهد. این علایم عبارتند از: گریه کردن، احساس غمگینی و ناراحتی، خستگی و ناتوان از نگه داری

اختلالات روان پزشکی پس از زایمان

نویسنده: دکتر فاطمه رنجبر کوچکسرایی

گاهی ممکن است در دوران پس از زایمان، زنان دچار مسائل روان پزشکی شوند.

غم مادری:

عموماً به اسم یک بیماری تلقی نمی گردد. این ناراحتی موجب اختلال در عملکرد فرد نمی گردد و در درصد زیادی از زنان رخ می دهد. این علایم عبارتند از: گریه کردن، احساس غمگینی و ناراحتی، خستگی و ناتوان از نگه داری کودک خود است، که عموماً در روزهای اول بعد از زایمان آغاز می گردد و خود به خود در طی یک هفته تا ده روز بهبود می یابد، و کم تر ممکن است به سمت اختلالات شدیدتر پیشرفت کند.

افسردگی بعد از زایمان:

ممکن است در حد میانه یا شدید باشد و به صورت تدریجی از هفته دوم و یا سوم بعد از زایمان آغاز گردد و در طی هفته ها و یا ماه ها پیشرفت کند و انتها بهبود یابد و یا در یک حالت ثابت باقی بماند. از علایم آن خستگی شدید، بی خوابی، غمگینی، اضطراب، گریه کردن و بی قراری می باشد. این افسردگی موجب اختلال عملکرد در مادر می گردد و در توانایی وی برای مراقبت صحیح از شیرخوار هم ایجاد مشکل می نماید که خود منجر به اختلال در رابطه سالم بین مادر و کودک می گردد. یکی از مسائل مهم در این شرایط احتمال خطر خودکشی خصوصاً در موارد شدید بیماری می باشد و ضروری است خانواده به محض مشاهده چنین شرایطی فوراً با پزشک تماس بگیرند و بیمار را بستری نمایند.

سایکوز بعد از زایمان:

(اختلالات روانی شدید بعد از زایمان): درصد بسیار کمی از مادران (1-2 مادر از هر 1000 زایمان) دچار اختلال روان پزشکی شدید می شوند. اختلال عموماً بین روزهای سوم تا چهاردهم بعد از زایمان رخ می دهد و زن باردار دچار حالت منگی و گیجی و توهم و هذیان های مختلف می گردد. یکی از خطرناک ترین عواقب این اختلال خطر نوزادکشی می باشد و به همین جهت از نظر درمانی یک اورژانس (ارجاع فوری) تلقی می گردد.

اندوه از دست دادن فرزند:

مادرانی که مرده زایی یا سقط داشته اند و یا فرزندشان فوت می نماید در معرض افسردگی و اختلال روان پزشکی هستند.

پیش آگهی تمام این اختلالات نسبتاً خوب بوده و انتظار می رود که با تشخیص به موقع و درمان فوری و صحیح، علایم کنترل شوند. ولی در صورت تأخیر در درمان، بیماری مقاوم می گردد و زمان طولانی تری را برای درمان احتیاج خواهد داشت. بهتر است افرادی که سابقه اختلال روانی دارند و یا مادران در معرض خطر قبل از باردار شدن با پزشک مشورت نمایند.

منبع مقاله :

رنجبر کوچکسرایی، فاطمه؛ (1389)، بهداشت روان زنان در دوران بارداری: روان و حاملگی، تهران: نشر قطره، چاپ اول

منبع: راسخون
انتشار: 19 مهر 1400 بروزرسانی: 19 مهر 1400 گردآورنده: footballgahan15.ir شناسه مطلب: 1759

به "اختلالات روان پزشکی پس از زایمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختلالات روان پزشکی پس از زایمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید