خبرنگاران نماینده روسیه: نشانه ای از فعالیت های هسته ای اعلام نشده در ایران وجود ندارد

به گزارش مجله فوتبال دوستان، مسکو - خبرنگاران- نماینده دائم روسیه در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: هیچ نشانه ای از فعالیت های هسته ای اعلام نشده در دو مرکز ایران وجود ندارد.

خبرنگاران نماینده روسیه: نشانه ای از فعالیت های هسته ای اعلام نشده در ایران وجود ندارد

به گزارش وزارت امور خارجه روسیه، میخاییل اولیانوف روز آدینه در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از رای گیری در خصوص قطعنامه گفت: یکی از اصول اساسی پزشکی که می گوید آسیب وارد نکن، برای همه معلوم است. بدون شک این اصل در خصوص فعالیت آژانس بین المللی انرژی اتمی در مساله پادمان ها می تواند بکار گرفته گردد.

وی اضافه کرد: اجرای مفاد موافقت نامه پادمان های آژانس برای تحکیم نظام منع انتشار سلاح هسته ای و نه برعکس (تضعیف آن) هدف گیری شده است.

اولیانوف گفت: ما شاهد تغییرات کیفی در پیش نویس قطعنامه ای بودیم که ازسوی انگلیس، آلمان و فرانسه ارائه شد. بخاطر توجه به تغییرات مورد نظر روسیه در این پیش نویس قدردانی می کنیم. با این حال تجزیه و تحلیل جامع از شرایط که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که تصویب هرگونه قطعنامه شورای حکام در این مساله نتیجه مثبتی به همراه ندارد و برعکس این احتمال زیاد است که شرایط پیچیده تر گردد.

وی ادامه داد: با ارزیابی ما، در موضوع ایران و دبیرخانه آژانس بین المللی انرژی اتمی در مساله دسترسی به مراکز ایران بدون شک پیشرفت حاصل شده است. تهران و آژانس برای دستیابی به نتیجه مثبت باید به گفت وگوها مطابق با شیوه استاندارد با توجه به نگرانی طرف ها ادامه دهد.

مقام روس توضیح داد:ایران به صورت تعیین نشان داد که مصمم به برآورده کردن خواسته های دبیرخانه آژانس است اما برای اتخاذ تصمیم مثبت احتیاج به حل بعضی مسائل دارد. این موضوعی عادی است.

وی اضافه کرد: در این شرایط احتیاج به مداخله شورای حکام در موضوع این چنین حساس وجود ندارد. این رویکرد غیرسازنده است و می تواند پیامدهایی برخلاف مقاصد اعلام شده به همراه داشته باشد.

نماینده دائم روسیه در آژانس بین المللی انرژی اتمی اظهار داشت: تنش های بوجود آمده پیرامون مساله دسترسی به این مراکز در ایران کاملا غیرعادی است زیرا در اینجا هیچ ریسکی برای انتشار سلاح های هسته ای وجود ندارد.

اولیانوف توضیح داد: در مراکزی که آژانس سعی دارد بازدید کند در واقع فعالیت های اعلام نشده با مقادیر ناچیز مواد هسته ای انجام گرفت اما 16-17 سال پیش توسط ایران متوقف شد. هیچ گونه نشانه ای که در زمان حاضر ایران در این مراکز فعالیت های هسته ای اعلام نشده انجام می دهد، وجود ندارد.

وی اضافه کرد: همان گونه که م. آپارو معاون امور پادمان های آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست خبری روز دهم ژوئن بیان کرد آژانس هیچ مساله دیگری در خصوص ایران ندارد. به این ترتیب در زمان حاضر موضوع آزمایش صحت کامل موارد اعلام شده ازسوی ایران مطرح است. این گونه موضوعات هیچ خطری برای سیستم پادمان ها و بویژه صلح و امنیت بین المللی ندارد و باید در فضای حرفه ای و آرام و بدور از رویارویی و در ادامه گفت و گوهای ایران و دبیرخانه آژانس حل گردد.

اولیانوف گفت: باتوجه به این موارد، هیات روسی به قطعنامه شورای حکام رای منفی داد.

قطعنامه تروئیکای اروپا علیه ایران، به رغم مخالفت جدی چین و روسیه در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی روز آدینه 30 خرداد به تصویب رسید.

در این قطعنامه سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه با حمایت آمریکا از ایران خواسته اند به ممانعت از دسترسی بازرسان آژانس به 2 سایت هسته ای کشور سرانجام دهد و با آنها به طور کامل همکاری کند.

خبرنگار ارشد وال استریت ژورنال گزارش داد که در رای گیری امروز 25 کشور به این قطعنامه رای مثبت و 2 کشور رای منفی داده اند. 7 کشور دیگر هم رای ممتنع داده اند.

سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان های بین المللی مستقر در وین، روز آدینه در واکنش به تصویب قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی به بهانه عدم ارائه دو دسترسی تکمیلی به آژانس توضیح داد:جمهوری اسلامی ایران قطعنامه شورای حکام را کاملاً رد می نماید و اقدام مقتضی و مناسب را در واکنش به آن اتخاذ خواهد نمود.

کاظم غریب ابادی با ایراد سخنانی در آخرین روز از نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت؛ جمهوری اسلامی ایران، بالاترین سطح از همکاری و پذیرش بازرسی های آژانس در میان کشورهای عضو را دارد. در حالی که سالانه بیش از 33 دسترسی تکمیلی از ایران انجام می گردد، عظیم نمایی دو درخواست دسترسی آژانس، در حالی که ایران ابهامات و نگرانی های اصولی در این خصوص دارد و گفتگوها نیز در این زمینه در جریان است، و همچنین کوشش ها در جهت ایجاد یک بحران غیر ضروری بر سر راه این همکاری ها، اقدامی کاملاً غیر سازنده و سیاسی است.

منبع: ایرنا
انتشار: 27 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: footballgahan15.ir شناسه مطلب: 1008

به "خبرنگاران نماینده روسیه: نشانه ای از فعالیت های هسته ای اعلام نشده در ایران وجود ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران نماینده روسیه: نشانه ای از فعالیت های هسته ای اعلام نشده در ایران وجود ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید