روش معین حداقل دستمزد سال آینده اعلام شد

به گزارش مجله فوتبال دوستان، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه برنامه دولت در ایجاد فرصت های شغلی در امسال به طور کامل محقق شد، گفت: ایجاد اشتغال از مرز یک میلیون شغل گذر کرد.

روش معین حداقل دستمزد سال آینده اعلام شد

به گزارش خبرآنلاین، سیدصولت مرتضوی امروز در حاشیه دومین جلسه کمیته ملی برنامه تقویت کسب وکار و معیشت مرزنشینان در جمع خبرنگاران، گفت: در زمینه ایجاد اشتغال در امسال بر اساس وعده ای که رئیس جمهور داده بود، به برترین وجه عملیاتی شده و از مرز یک میلیون فرصت شغلی در امسال گذشتیم و امیدواریم سال آینده بتوان رکورد جدیدی در ایجاد اشتغال بزنیم.

وزیر کار بعلاوه در خصوص کالابرگ الکترونیکی گفت: با توجه به اینکه در کالابرگ مردم مردد هستند که بین دریافت یارانه نقدی و یا کالابرگ الکترونیکی کدام یک را انتخاب نمایند بسیاری از مردم احساس می نمایند که یارانه نقدی برایشان مناسب تر است در عین حال تکلیف قانون است که برای اجرای طرح کالابرگ بستر فراهم گردد و ما این بستر را فراهم نموده ایم و امیدواریم با مشوق هایی که در نظر می گیریم اقبال مردم بهتر گردد اما فعلاً با اقبال گسترده در کالابرگ الکترونیکی روبرو نشدیم.

مرتضوی این را هم گفت: در حال حاضر سامانه کالابرگ الکترونیک در سراسر کشور اجرا شده و مردم ایران می توانند در هر جای ایران که اراده نمایند به جای یارانه نقدی یک ماه زودتر از اعتبار کالابرگ الکترونیکی برای خرید اقلام مدنظر خود استفاده نمایند و ما هم کوشش می کنیم مشوق های بیشتری در نظر بگیریم.

وی بعلاوه در خصوص تهیه حداقل مزد کارگران گفت: معین حداقل دستمزد کارگران در مذاکره سه جانبه بین نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت معین می گردد و امیدواریم تا قبل از انتها امسال حداقل دستمزد کارگران تعیین و اعلام گردد.

مرتضوی اضافه نمود: جلسات کمیته دستمزد تشکیل شده و نشست های چندجانبه از نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت به جمع بندی می پردازند اما اشتباه بعضی افراد این است که فکر می نمایند وزیر کار دستور می دهد تا حداقل مزد تعیین گردد در حالی که قانون گفته نمایندگان کارگر، کارفرما و دولت اگر با هم اتفاق نظر داشتند با رأی اکثریت معین می شوند.

وی این را هم گفت: هر سال مقتضیات برای معین دستمزد فرق دارد و اینگونه نیست که برای یک سال حداقل مزد را تعیین کنیم و برای چند سال اجرا گردد.

به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، امیدواریم تا انتها سال حداقل دستمزد کارگران تعیین گردد.

وی بعلاوه گفت: امروز دومین جلسه ساماندهی اشتغال و معیشت مرزنشینان با حضور نمایندگان دستگاه ها برگزار گردید که هدف ما ایجاد اشتغال پایدار در مرزها است در این جلسه دستگاه های اجرایی گزارشی از اقدامات اجرا شده برای اشتغال مرزنشینان ارائه کردند کارهای خوبی در این زمینه اجرا شده، تعدادی بازارچه مرزی ایجاد شده است، مراودات استانداران مرزی با کشورهای همجوار تسهیل شده است.

مرتضوی گفت: توجه ویژه ای به اشتغال مرزنشینان اجرا شده و ایجاد اشتغال به وسیله سامانه رصد قابل پیگیری است و برای اشتغال مرزنشینان باید همه دستگاه های اجرایی دست به دست هم بدهند و آنچه حق مرزنشینان است ادا کنیم چون اشتغال مرزنشینان موجب ماندگاری آنها و جلوگیری از مهاجرت شان می گردد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص معین حقوق بازنشستگان گفت: بخشی از حقوق بازنشستگان تابع قانون عمومی دولت است که در لایحه بودجه همانگونه که حقوق کارمندان با 20 درصد افزایش روبرو می گردد حقوق بازنشستگان دولتی هم به همان میزان افزایش می یابد اما بخشی از مستمری بازنشستگان تابع حداقل مزد کارگران است که در جلسه شورای عالی کار در یک روند سه جانبه گرایی تا قبل از انتها امسال معین می گردد.

وی بعلاوه تأکید کرد: دستگاه های اجرایی برای ایجاد اشتغال پایدار در منطقه ها مرزی یاری نمایند تا مرزنشینان به ماندن در منطقه ها مرزی تشویق شوند چون ایجاد مراکز فراوریی و کسب و کار در منطقه ها مرزی به منزله ایجاد امنیت است.

مرتضوی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: به اعتبار قانون و در اجرای مصوبات هیأت وزیران موضوع کسب و کار معیشت مرزنشینان بر عهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و برای همه دستگاه های اجرایی وظایفی تعیین نموده است تا زمینه پیگیری دستگاه های نظارتی را فراهم کند.

وی تأکید کرد: اگر فراوری ناخالص داخلی کشور و عایدی سرانه افزایش پیدا کند شرایط مرزنشینان هم بهتر خواهد شد و مانع مهاجرت آنها می گردد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بعضی از مسائل در منطقه ها مرزی وجود دارد که با کشورهای همسایه به راحتی می توان حل کرد مخصوصا اگر بازارچه های مرزی را فعال تر کنیم به ایجاد اشتغال مرزنشینان یاری می نماید و این مسأله مانع مهاجرت مرزنشینان و عامل افزایش فراوری و بهره وری در منطقه ها مرزی می گردد.

در این جلسه، خالدی نماینده وزارت جهاد کشاورزی گفت: در تبصره 18 تسهیلاتی برای اشتغال در نظر گرفته شده است که همه دستگاه های دولتی برنامه اشتغال ارائه می نمایند اما مشکل اختصاص منابع از سوی سازمان برنامه بودجه است در زمینه اشتغال مرزی هم این مسائل وجود دارد.

وی بعلاوه از ایجاد بروکراسی در منطقه ها مرزی انتقاد کرد و گفت: حتی کشاورزی در منطقه ها مرزی هم با مانع بروکراسی همراه است.

منبع: فرارو
انتشار: 22 اسفند 1401 بروزرسانی: 22 اسفند 1401 گردآورنده: footballgahan15.ir شناسه مطلب: 2159

به "روش معین حداقل دستمزد سال آینده اعلام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش معین حداقل دستمزد سال آینده اعلام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید