ماسکی که بوی بد دهان را می گیرد

به گزارش مجله فوتبال دوستان، محققان پیروز به ابداع یک نسخه پیشرفته از ماسک های N95 شده اند که با لایه های کربن قادر است همراه با نابودی ویروس ها و باکتری ها، بوی بد دهان را نیز از بین ببرد.

ماسکی که بوی بد دهان را می گیرد

با آشفتگی وضع شیوع بیماری همه گیر کووید-19 در سراسر دنیا، صنعت تجهیزات حفاظت شخصی(PPE) شاهد رونق سفارشات بوده است و هر هفته محصولات جدیدی را به خود می بیند که خیلی زود وارد بازار می شوند.

تجهیزات حفاظتی شخصی به ابزار، تجهیزات و پوشش های محافظتی اطلاق می گردد که استفاده کننده را در برابر هرگونه خطرات سلامتی یا ایمنی در محل کار محافظت می نماید. تجهیزات حفاظتی شخصی شامل مواردی چون کلاه ایمنی، دستکش، محفاظ چشم، جلیقه ضدگلوله، کفش ایمنی، ماسک غواصی، محافظ گوش و تجهیزات تنفسی هستند.

اکنون گروهی از محققان موسسه فناوری هند(IIT)، یک ماسک N95 جدید را طراحی نموده اند. اما آنچه این ماسک را از سایر ماسک های N95 متمایز می نماید این واقعیت است که یک لایه کربن فوق فعال دارد که با استفاده از فناوری بدون بو(odorless technology) فراوری می گردد و قادر است بوی بد دهان را که در اثر استفاده از ماسک می تواند آزاردهنده باشد، از بین ببرد.

لایه بیرونی این ماسک نیز با نانوذراتی باردار شده است که به عنوان یک سد برای خنثی سازی ویروس ها عمل می نماید.

اما فناوری بدون بو چیست؟ شاید همه تجربه نموده ایم که وقتی چند ساعت ماسک می زنیم، قسمت درونی ماسک بوی بدی می گیرد. این بو همان بوی نفس ما است که با باکتری های که با بازدم خود بیرون می دهیم و در ماسک گیر نموده اند، مخلوط شده است.

تیم طراح این ماسک جدید با هدف ارائه یک ماسک چند منظوره که علاوه بر محافظت در برابر باکتری ها و ویروس ها قادر باشد بوی بد درون ماسک را نیز از بین ببرد آغاز به طراحی آن کرد.

کربن معمولا ماده ای مضر برای بدن است، اما با تغییر خصوصیات آن، استفاده از آن در ماسک ایمن می گردد. این دقیقاً همان چیزی است که تیم با باردار کردن کربن و استفاده از آن برای ایجاد یک لایه کربن فوق فعال در داخل ماسک به آن رسید.

منافذ این لایه کربنی ظریف تر از لایه های دیگر است و باعث می گردد این ماسک در برابر آلاینده های خارجی و ویروس هایی مانند کروناویروس جدید نفوذناپذیر باشد.

بنابراین وقتی بو وجود داشته باشد، لایه کربنی، ذراتی را که منجر به بوی بد می شوند، می مکد.

طبق گفته سازندگان، مراحل آزمایش این ماسک به سرانجام رسیده است و اکنون آماده فراوری انبوه است. دکتر پاتیل سرپرست این مطالعه گفت که این ماسک توسط شرکت استارتاپی E-spin Nanotech فراوری خواهد شد.

در حالی که این ماسک در آینده نزدیک آماده عرضه به بازار خواهد بود، محدوده قیمت آن احتمالاً بالاتر از ماسک های معمولی N95 خواهد بود.،ایسنا

اخبار مربوط به ویروس کرونا در ایران و دنیا را اینجا بخوانید

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 8 آبان 1399 بروزرسانی: 8 آبان 1399 گردآورنده: footballgahan15.ir شناسه مطلب: 1155

به "ماسکی که بوی بد دهان را می گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماسکی که بوی بد دهان را می گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید