پزشکان هم سلامت می خواهند

به گزارش مجله فوتبال دوستان، وقتی مریض می شویم و احساس کسالت داریم، وقتی احتیاج به یک مشاور داریم تا برای درمان ما را هدایت کند و یا وقتی احتیاج به عمل جراحی پیدا می کنیم، این پزشک است که همه دردهای جسمی و روانی ما را رفع می نماید اما تا به حال به این موضوع فکر نموده اید که آیا خود پزشکان هم برای اینکه بتوانند درد ما را درمان نمایند باید از سلامت کاملی

پزشکان هم سلامت می خواهند

پزشکان هم سلامت می خواهند

نگاهی به آن روی سکه بهداشت و درمان

وقتی مریض می شویم و احساس کسالت داریم، وقتی احتیاج به یک مشاور داریم تا برای درمان ما را هدایت کند و یا وقتی احتیاج به عمل جراحی پیدا می کنیم، این پزشک است که همه دردهای جسمی و روانی ما را رفع می نماید اما تا به حال به این موضوع فکر نموده اید که آیا خود پزشکان هم برای اینکه بتوانند درد ما را درمان نمایند باید از سلامت کاملی جسمی و روانی برخوردار باشند؟

در تمام مشاغل عوامل زیان آوری وجود دارند که می توانند افرادی را که به آن شغل اشتغال دارند دچار بیماری نمایند. عوامل متعددی هم در محیط کاری پزشکان سلامت آنها را تهدید می نماید و گاه جانشان را به خطر می اندازد. حرفه پزشکی هم مانند بسیاری از حرفه های سخت دیگر، مخاطراتی دارد و پزشکان گاه بی آنکه بدانند در معرض عوامل خطرناکی هستند که ممکن است به جسم و روان آنها صدمه وارد کند. هر کس دچار بیماری می گردد به پزشک مراجعه می نماید اما پزشکان تا چه حد به فکر سلامت خودشان هستند. محیطی که پزشکان در آن کار می نمایند، بیماران و افرادی که او با آنها کار می نماید، وسایلی که یک پزشک مجبور است برای درمان و تشخیص و معاینه از آنها استفاده کند، در صورتی که نکات ایمنی و بهداشتی در آن رعایت نگردد، می تواند برای پزشک و سلامت او خطرآفرین باشد.

عوامل زیان آور در محیط کار پزشکان هم مانند حرفه های دیگر به پنج گروه عمده تقسیم می شوند که عبارتند از: عوامل زیان آور فیزیکی، عوامل زیان آور شیمیایی، عوامل زیان آور بیولوژیکی، عوامل زیان آور روانی و عوامل زیان آور ارگونومیک.

عوامل فیزیکی

در مورد عوامل فیزیکی زیان آور در محیط کار عمده فاکتورهایی که وجود دارند گرما، سرما، سر و صدا، افزایش و کاهش فشار و ارتعاش در محیط کار و پرتوهای یوهمان و غیر یوهمان است.

ضروری است محیطی که پزشکان در آن کار می نمایند، از نور، حرارت، سیستم گرمایشی و سرمای کافی برخوردار باشد و سر و صدا در آن به گونه ای نباشد که برای تمرکز و تصمیم گیری آنها آزاردهنده باشد. برای کاهش خطر پرتو ها می توان از نشانگرهای پرتو روی لباس پزشکانی که در این بخش ها کار می نمایند، استفاده کرد.

محیط کاری بعضی پزشکان به دلیل وجود سر و صدای بعضی دستگاه ها، برای مثال در بخش های ویژه وجود ارتعاش، گرما یا سرمای نامناسب، وجود نور ناکافی یا حتی گرد و غبار، سلامت جسمی و روانی آنها را به مخاطره می اندازد. حتی شنیدن صدای اعتراض، ناله و فریاد بیماران دردمند و فریادهای همراهان آنها تنها گوشه ای از مواردی است که روی سلامت این افراد تاثیر می گذارد.

عوامل بیولوژیک

از جمله خطرات بیولوژیکی سلامت پزشکان تماس های مکرر با انواع میکروب ها و باکتری ها و ویروس ها و قارچ هاو انگل هایی هستند که در محیط کاری وجود دارند. جراحات ناشی از فرورفتن سوزن در انگشتان، ترشح مایعات عفونی هنگام تعویض پانسمان بیماران، عفونت در اثر تماس با خون و مایعات و نمونه بافت های بیماری های خونی مانند ایدز و هپاتیت و خطر ابتلا به بیماری های مسری و واگیردار بیماران، از جمله دغدغه های پزشکان است و پزشکانی که با بیماران عفونی سرکار دارند باید بیش از دیگران مراقب سلامت شان باشند. از آنجایی که اجتناب از عوامل عفونی در بیمارستان و در بخش های عفونی امکان پذیر نیست، باید علاوه بر کنترل عفونت و ضدعفونی کردن محیط، وسایل ایمنی و لباس های مناسبی برای پیشگیری از ابتلا برای پزشکان فراهم گردد.

پوشیدن لباس مخصوص سفید پزشکی، زدن ماسک و شستشوی مرتب آنها از سرایت و انتقال بیماری های عفونی به خود پزشک و به بیماران تا حد زیادی جلوگیری می نماید.

رعایت نکات استاندارد و توجهات فردی سلامت پزشکان و بیماران و سایر کارکنان و همراهان بیماران را تضمین می نماید. شستشوی صحیح دست ها به طور مرتب، اصول اولیه کنترل عفونت است. دست ها پیش و پس از تماس با هر بیمار حتی با وجود کار با دستکش باید شسته گردد.

عوامل شیمیایی

کار در بخش های گوناگون بیمارستان از جمله بخش رادیولوژی، اتاق عمل، بخش های ویژه و بخش های عفونی، پزشک را در معرض خطر عوامل شیمیایی متعددی قرار می دهد.

وجود سرب در محیط رادیولوژی، بوی بسیاری از حلال ها، مواد شستگرددهنده و ضدعفونی نماینده در اتاق عمل و بخش های ویژه، انواع اسیدها، بخارات ناشی از بسیاری داروهای تزریقی، کار با مواد رادیواکتیو و داروهای شیمی درمانی، همه و همه از عواملی هستند که سلامت جسمی او را تهدید می نمایند. جراحت و بریدگی در اثر تماس با اجسام تیز و برنده مانند تیغ و سوزن، سوختگی و تاول در اثر تماس با تجهیزات ضدعفونی نماینده، آب داغ و لوله های بخار، برق گرفتگی به دلیل اتصال به زمین یا عایق کاری نامناسب تجهیزات، جراحت پا و انگشتان در اثر افتادن اجسام مانند تجهیزات پزشکی، مسمومیت حاد در اثر آزادشدن ناگهانی مواد شیمیایی، تماس با پرتوهای اشعه ایکس و منابع رادیوایزوتوپ، تماس با پرتوهای لیزر، تماس با داروهای شیمیایی، خطر مسمومیت با بخار یا گاز های آزادشده هنگام ترکیب کردن مواد (مانند اسیدها یا اکسیدنماینده های ترکیبات ارگانیک)، خطر مواجهه با گازهای بی هوشی، آسیب و تحریکات و بیماری های پوستی به دلیل استفاده مکرر از صابون، مواد شوینده و ضد عفونی نماینده، تحریک و التهاب چشم، بینی و گلو در اثر تماس با ذرات گرد و غبار و بخارات مواد شوینده و پاک نماینده، مسمومیت مزمن به دلیل تماس طولانی مدت با داروها و مواد ضدعفونی نماینده و گازهای بی هوشی، حساسیت به لاتکس در اثر استفاده از دستکش های لاتکس و تماس با سایر تجهیزات پزشکی حاوی لاتکس همه و همه از جمله عوامل شیمیایی تهدید نماینده سلامت پزشکان است.

عوامل ارگونومیک

ایستادن های طولانی، شیفت های طولانی برای دانشجویان پزشکی و بعضی پزشکان و بعلاوه شرکت در حوادث مانند سیل، آتش سوزی، جنگ و... کار در اتاق عمل و قرار گرفتن در شرایط غیراستاندارد آنها را مستعد ابتلا به بیماری های عضلانی اسکلتی متعدد می نماید. پزشکانی که در شیفت شب کار می نمایند و چرخه زندگی معمولی را ندارند، بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به انواع بیماری هستند. کمردردهای شدید به دلیل حالات بدنی نامناسب یا سرخوردن، لیزخوردن یا افتادن روی زمین های مرطوب، به ویژه در مواقع اورژانس، خستگی و کمردرد در اثر جابه جاکردن بیماران سنگین، یا ساعت های کار طولانی در حالت ایستاده سلامت آنها را تهدید می نماید. از این رو انجام فعالیت های ورزشی در کاهش کمردرد و سایر مسائل در این افراد مفید است.

عوامل روانی

محیطی که هر فرد در آن کار می نماید و ساعت های طولانی از روز را در آن به سر می برد، نقش مهمی در سلامت روان افراد دارد. هرچه این محیط شادتر و همراه با اتفاقات خوشایند باشد، روحیه ای تازه برای ادامه کار به فرد می بخشد اما بعضی از محیط های کاری سرشار از حوادث و اتفاقات ناگوار است که عده ای مجبورند بدون اینکه شکایتی داشته باشند، روز را در آن به شب و شب را به صبح برسانند. پزشکان از جمله افرادی هستند که مجبورند با وجود مسائل زندگی خویش با درد و رنج بیماران همدلی نمایند. تماشا بچه ها سرطانی که در مراحل پایانی زندگی هستند، فوت بیماران، عود دوباره بیماری آنها و ناله های مادران و پدران و همراهان همه و همه روی روان پزشکان اثر می گذارد اما با این حال نباید اجازه دهند روحیه شان خدشه دار گردد. از طرفی تولد یک نوزاد و بهبود بیماران به آنها روحیه ای تازه برای ادامه کار می بخشد. بنابراین تفریحات و تفریح ها و مسافرت های دوره ای و خواندن کتاب هایی که موجب تجدید قوا و ایجاد روحیه ای شاد در آنها می گردد در سلامت روان پزشکان نقش موثری دارد.

منبع:http://www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 2 مهر 1400 بروزرسانی: 2 مهر 1400 گردآورنده: footballgahan15.ir شناسه مطلب: 1741

به "پزشکان هم سلامت می خواهند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پزشکان هم سلامت می خواهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید