کشف دو سیاره فراخورشیدی در آخرین نفس های کپلر

به گزارش مجله فوتبال دوستان، گروهی از ستاره شناسان از کشف دو سیاره فراخورشیدی به مقدار سیاره نپتون در آخرین داده های تلسکوپ فضایی کپلر خبر داده اند.

کشف دو سیاره فراخورشیدی در آخرین نفس های کپلر

به گزارش ایسنا به نقل از اسپیس، تلسکوپ فضایی کپلر (Kepler space telescope) ناسا که نزدیک به پنج سال پیش، چشم قدرتمند خود را بست، حتی در حالی که نفس های آخر خود را می کشید، به یافتن سیاره های فراخورشیدی ادامه داد.

گروهی از اخترفیزیک دانان و ستاره شناسان که آخرین داده های ارسال شده به وسیله کپلر را آنالیز می نمایند، می گویند دو سیاره نو و یک سیاره احتمالی را پیدا نموده اند که از نزدیک به دور سه ستاره کم نور در فاصله حدود 400 سال نوری از زمین می چرخد.

این نمونه ها تا به امروز، تنها سیاره های فراخورشیدی هستند که در مجموعه داده های نهایی تلسکوپ کشف شده اند و همین امر، آن ها را به آخرین سیاره هایی تبدیل می نماید که کپلر درست پیش از تمام شدن سوخت خود و انتها عمرش در اواخر سال 2018، نگاهی اجمالی به آن ها انداخت.

الیزه اینچا (Elyse Incha)، از پژوهشگران دانشگاه ویسکانسین-مدیسن (UW-Madison) و پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: این سیاره ها، نمونه های نسبتا مبه وسیلهی در طرح بزرگ رصد های کپلر هستند، اما آن ها از این جهت هیجان انگیز به شمار می روند که کپلر آن ها را در چند روز آخر عملیات خود مشاهده کرد. این موضوع نشان می دهد که کپلر چقدر در شکار سیاره ها، حتی در انتها عمرش خوب بوده است.

تلسکوپ کپلر در مارس 2009 پرتاب شد تا در یک ماموریت اولیه که انتظار می رفت 3.5 سال طول بکشد، 150 هزار ستاره منتخب را در صورت فلکی ماکیان (Cygnus) آنالیز کند. این تلسکوپ، افت نور ستارگان را ثبت کرد که سیاره های در حال چرخش را نشان می داد.

چهار سال اول کپلر در فضا به آرامی گذشت، اما دو چرخ از چهار چرخ آن که برای نشانه رفتن رصدخانه به سمت اهدافش ضروری بودند، در سال 2013 از کار افتادند و کپلر دیگر قادر به تمرکز دقیق روی ستاره ها نبود.

یک سال بعد، دانشمندان راه حلی را اجرا کردند که از دو چرخ سالم تلسکوپ و رانش گر های آن، برای حفظ تعادل کمی ناپایدار، اما قابل اجرا استفاده می کرد. کپلر چهار سال دیگر مقاومت نشان داد و طی یک ماموریت نو به نام K 2، هر 80 روز یک بار به بخش های گوناگونی از آسمان خیره شد. کپلر در این ماموریت، صد ها سیاره فراخورشیدی دیگر را کشف کرد.

در شرح این پروژه نو آمده است: در اواخر اوت 2018، قدرت رصد کپلر به قدری بدتر شده بود که کمپین یک ماهه K 2 Campaign 19 که چرخه رصد نهایی کپلر بود، تنها یک هفته توانست داده هایی را با کیفیت بالا به دست بیاورد.

در این مجموعه داده محدود که شامل اطلاعاتی در خصوص 33 هزار ستاره دیگر بود، سه سیاره فراخورشیدی در اطراف سه ستاره کم نور مشاهده شد که دو سیاره به دور ستاره های کوتوله سرخ می چرخند و ستاره شناسان آن ها را مینی نپتون (mini-Neptunes) می نامند. یکی از آن ها K 2-416 b نام دارد که 2.6 برابر پهن تر از زمین است و هر 13 روز زمینی یک بار به دور ستاره اش می چرخد و دیگری K 2-417 b نام دارد که سه برابر پهن تر از زمین است و هر 6.5 روز به دور ستاره خود می چرخد.

هر دو سیاره کشف شده، کوچکتر از سیاره نپتون هستند. پژوهشگران می گویند که این سیاره ها به وسیله جو گرم و ضعیف احاطه شده اند و احتمالا غیر قابل سکونت هستند. سومین مورد کشف شده که دور ستاره ای شبیه به خورشید به نام EPIC 245978988 می چرخد، هنوز تایید نشده است.

این گروه پژوهشی برای تأیید این موضوع که آنچه دیده اند، واقعاً سیاره هستند و برای مثال، دو ستاره نزدیک در حال چرخش نبوده اند، داده های با کیفیت پایین تر را که کپلر بیش از یک هفته پیش از انتها عمر خود جمع آوری نموده بود، آنالیز کردند.

اندرو واندربورگ (Andrew Vanderburg)، استاد فیزیک موسسه اخترفیزیک و تحقیقات فضایی کاولی (KIAA) در دانشگاه MIT و از پژوهشگران این پروژه گفت: کوشش کردیم آخرین اطلاعاتی را که می توانستیم، از این داده ها بیرون بیاوریم و در چند روز گذشته، براساس مشاهداتی که کپلر جمع آوری نموده بود، پیش رفته ایم.

نتایج این پژوهش در مجله MNRAS به چاپ رسید.

منبع: فرارو
انتشار: 16 خرداد 1402 بروزرسانی: 16 خرداد 1402 گردآورنده: footballgahan15.ir شناسه مطلب: 2192

به "کشف دو سیاره فراخورشیدی در آخرین نفس های کپلر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف دو سیاره فراخورشیدی در آخرین نفس های کپلر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید