اظهارات وزیر دفاع ژاپن در تایوان چین را عصبانی کرد

به گزارش مجله فوتبال دوستان، ایسنا نوشت:چین و ژاپن بار دیگر درگیر یک مناقشه دیپلماتیک بر سر تایوان شده اند؛ مناقشه ای که جدیدترین مثال از حساسیت شدید پکن به شرایط این جزیره خودمختار و تغییر نگرش توکیو نسبت به پکن است.

اظهارات وزیر دفاع ژاپن در تایوان چین را عصبانی کرد

به گزارش گاردین،یاسوهیده ناکایاما، وزیر دفاع ژاپن در سخنرانی خطاب به اندیشکده محافظه کار آمریکایی موسوم به انستیتوی هادسون طی روز دوشنبه صحبت از تهدید فزاینده ایجاد شده از بابت همکاری چین و روسیه نموده و گفت، باید نسبت به فشارهای پکن بر تایوان بیدار شده و از این جزیره به اسم یک کشور دموکراتیک محافظت کرد.

این اظهارنظرهای این مقام ژاپنی فورا باعث خشم پکن شده و چین به طرح اعتراض دیپلماتیک از بابت این توصیف ناکایاما از تایوان به اسم یک کشور پرداخت. روز سه شنبه وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین اظهارات ناکایاما را یک نقض جدی توافقات دو کشور خواند.

وانگ ونبین بیان نمود: ما نسبت به اظهارات غلط مقام ارشد دولت ژاپن تاسف میخوریم و به طرح اعتراض دیپلماتیک پرداختیم. این شدیدا نادرست، خطرناک و غیرمسئولانه است. این سیاستمدار بعلاوه علنا تایوان را یک کشور خواند که نقض جدی بیانیه مشترک چین- ژاپن است.

این دومین بار در عرض یک ماه اخیر است که پکن و توکیو درگیری لفظی بر سر تایوان پیدا نموده اند. اوایل ژوئن هم یوشیهیده سوگا، نخست وزیر ژاپن تایوان را در کنار نیوزیلند و استرالیا به اسم کشورهایی که تدابیرسختگیرانه تر برای مبارزه با شیوع کووید-19 اتخاذ نموده اند، نام برد.

پکن با طرح اعتراض خود گفت، سوگا وعده طولانی مدت ژاپن برای آنکه تایوان را به اسم یک کشور در نظر نگیرد، شکسته است. ملی گراهای چینی هم در فضای مجازی خواهان پاسخی قاطع به ژاپن شدند.

این مناقشه تازه بار دیگر حساسیت شدید پکن در قبال تایوان را برجسته می سازد.

چین، تایوان را به اسم یک استان جداافتاده خود و نه یک کشور، در نظر میگیرد که یک روز در صورت لزوم با توسل به زور با سرزمین اصلی چین اتحاد مجدد پیدا خواهد نمود.

ژاپن در سال 1972 اصل موسوم به سیاست یک چین واحد را پذیرفته و پکن را به اسم تنها دولت قانونی چین به رسمیت شناخته و روابطش با تایوان را به سطح غیردولتی کاهش داد.

اما روز دوشنبه ناکایاما این که این سیاست قدیمی کشورش همچنان از آزمون زمان پیروز بیرون می آید را زیر سوال برد و پرسید: آیا درست بود؟ من نمی دانم!

ناکایاما اعلام کرد، کشورهای دموکراتیک باید از یکدیگر محافظت نمایند و متذکر شد که در گذشته به تایوان به اسم یک خط قرمز اشاره نموده است. او گفت، به سبب نزدیکی جغرافیایی چنانچه اتفاقی در تایوان بیفتد این بعلاوه بر جزیره اوکیناوای ژاپن که محل استقرار نیروهای آمریکایی است هم تاثیر می گذارد.

بعضی می گویند دو مناقشه دیپلماتیک ماه جاری بین توکیو و پکن تغییر احساس ژاپن در قبال چین را برجسته می سازد.

اقدامات اخیر بین پکن و مسکو بعلاوه زنگ خطر را برای ژاپن به صدا در آورده است. ناکایاما روز دوشنبه گفت ضروری است که به هر دو کشور بازدارندگی نشان داده گردد. او اظهار کرد: شما می توانید ببینید که چین و روسیه به هنگام اجرای رزمایش نظامی پیرامون همسایه های ما با یکدیگر همکاری می نمایند. او خواهان آن شد که آمریکا قدرتمندتر، قدرتمندتر و قدرتمندتر گردد و توضیح داد، ژاپن احتیاج به صرف هزینه بیشتر برای تسلیحات از جمله موشکها دارد و واشنگتن و توکیو باید همکاری تکنولوژیکی خود را در مواجهه با همکاری نزدیکتر چین و روسیه تقویت نمایند.

این در حالی است که به گزارش ینی شفق، چین بعلاوه آمریکا را متهم به از بین بردن نظم جهانی کرد.

چین روز سه شنبه آمریکا را متهم کرد به این که بزرگترین از بین برنده نظم جهانی است.

وانگ ونبین بیان نمود: آمریکا با ترک گروه ها و وضع تحریمها و تهدیدات نظامی علیه دیگران بزرگترین از بین برنده نظم جهانی است.

این سخنگو اضافه نمود: نظم جهانی یک مساله هژمونیک یا ساخته شده به وسیله یک دار و دسته تحت رهبری آمریکا نیست. همه کشورها باید چندجانبه گرایی واقعی را به کار بگیرند، دموکراتیزه سازی روابط بین المللی را به پیش ببرند و جامعه ای با یک آینده مشترک برای بشریت بسازند.

وانگ ونبین با اشاره به تعامل اخیر روسای جمهور چین و روسیه بیان نمود: روابط روسیه-چین، تحت هدایت راهبردی شی جینپینگ، رئیس جمهور چین و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه وارد برترین دوران در تاریخ همراه با اعتماد دوجانبه سیاسی و مزایایی دو جانبه محکم شده است.

311311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 11 مرداد 1400 بروزرسانی: 11 مرداد 1400 گردآورنده: footballgahan15.ir شناسه مطلب: 1680

به "اظهارات وزیر دفاع ژاپن در تایوان چین را عصبانی کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اظهارات وزیر دفاع ژاپن در تایوان چین را عصبانی کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید