امانی: عربستان خواستار تغییر نقش منطقه ای ایران به نفع خود است ، ریاض باید خود را جزو خاورمیانه بداند نه نماینده آمریکا

به گزارش مجله فوتبال دوستان، حافظ منافع سابق ایران در قاهره گفت: عربستان سعودی خواهان آن است که ایران نقش منطقه ای خود را به نفع سعودی تغییر دهد که چنین اقدامی قطعا از طرف ایران شدنی نیست بلکه این سعودی است که باید حد و اندازه خود را بشناسد.

امانی: عربستان خواستار تغییر نقش منطقه ای ایران به نفع خود است ، ریاض باید خود را جزو خاورمیانه بداند نه نماینده آمریکا

مجتبی امانی، حافظ منافع سابق ایران در قاهره در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرنگاران، در مورد دوئل تهران - ریاض در مونیخ و اعلام نظرات متفاوت وزرای خارجه دو کشور مبنی بر گفتگو با یکدیگر گفت: لجاجت خاصی که سعودی در مورد تعامل با ایران در پیش گرفته این روز ها به شکل عجیبی نمود یافته است.

وی ادامه داد: این لجاجت در حالی است که سعودی ها در منطقه احساس می کنند که شرایط خوبی ندارند و تمامی سرمایه گذاری آن ها برای آنکه دست پر در منطقه حاضر شوند به هدر رفته است در راس این امور توهم پیروزی سریع و قاطع در یمن و سرخوردگی از هر نوع کمک آمریکا به خصوص در ابعاد نظامی به سعودی هاست.

امانی با بیان اینکه عربستان سعودی همواره توهم این را داشته آمریکا برای حمایت از آن ها در منطقه و به نفع اهداف منطقه ای عربستان در سوریه یا ایران اقدام نظامی به پا خواهد کرد، گفت: عربستان تصور می کرد در یمن نیز با وجود هم پیمانی با برخی کشور ها دستاورد های مهمی خواهد داشت، اما فرایند امور نشان داد که سعودی ها نه تنها به اهداف منطقه ای خود نرسیدند بلکه شرایط خود در غرب خاورمیانه را تیره و تارتر از گذشته می بینند.

حافظ منافع سابق ایران در قاهره شرح داد: نوع واکنش سعودی نسبت به ایران و ابراز تمایلات هرازچندگاه مقامات ایرانی برای دست برداشتن سعودی از دشمنی با ایران با لجاجت هایی از این دست روبرو است و آنچه عربستان در مورد تغییرات در ایران قلمداد می کند تغییر مواضع ایران از نقش منطقه ای خود می باشد.

وی درپایان این گفتگودرخصوص اظهارات فرحان مبنی براینکه ایران قبل از هرگونه مذاکره باید به دنبال تغییر رفتار با عربستان باشد، گفت: عربستان سعودی خواهان آن است که ایران نقش منطقه ای خود را به نفع سعودی تغییر دهد که چنین اقدامی قطعا از طرف ایران شدنی نیست بلکه این سعودی است که باید حد و اندازه خود را بشناسد و به عنوان یک کشور منطقه و نه کننده آمریکا در غرب آسیا روابط خود را با کشور های منطقه از جمله ایران تعدیل و تسهیل کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 14 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: footballgahan15.ir شناسه مطلب: 727

به "امانی: عربستان خواستار تغییر نقش منطقه ای ایران به نفع خود است ، ریاض باید خود را جزو خاورمیانه بداند نه نماینده آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امانی: عربستان خواستار تغییر نقش منطقه ای ایران به نفع خود است ، ریاض باید خود را جزو خاورمیانه بداند نه نماینده آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید