بیانیه روسیه در واکنش به نامه ظریف به اتحادیه اروپا

به گزارش مجله فوتبال دوستان، ایرنا نوشت: وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام نمود که همه موارد اختلاف در برجام در چارچوب کمیسیون مشترک برجام حل گردد.

بیانیه روسیه در واکنش به نامه ظریف به اتحادیه اروپا

با ما سفر کنید و با تور دور اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

وزارت خارجه روسیه روز شنبه در بیانیه ای بیان کرد که روز سوم ماه جولای جوسپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که هماهنگ نماینده کمیسیون مشترک برجام است به اعضای برجام خبر داد که نامه ای را از وزیر خارجه ایران دریافت نموده است.

در بیانیه گفته شده است: از این نامه چنین برمی آید که طرف ایرانی از نحوه اجرای تعهدات کشورهای اروپایی عضو برجام رضایت ندارد و معتقد است که باید این مساله در سطح کمیسیون مشترک برجام در چارچوب مراحل پیش بینی شده در بند 36 برجام آنالیز گردد.

لازم به ذکر است، جوسپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آدینه شب در بیانیه ای، گفت: امروز نامه ای از وزیر خارجه ایران دریافت کردم که نگرانی های ایران درباره مسایل مربوط به اجرای برنامه جامع اقدام مشترک توسط فرانسه، آلمان و انگلیس را به وسیله مکانیسم حل اختلاف به کمیسیون مشترک آنگونه که در بند 36 توافق آمده، ارجاع داده است.

بورل اضافه نمود: همانگونه که پیشتر گفته ام، مکانیسم حل اختلاف نیازمند کوشش شدید همه [طرف ها] با حسن نیت است. به عنوان هماهنگ نماینده کمیسیون مشترک، از همه مشارکت نمایندگان برجام انتظار دارم که به این فرایند با این روحیه و در چارچوب برجام نزدیک شوند.

وی در این بیانیه همچنین گفت: کمیسیون مشترک که مسوول نظارت بر اجرای توافق تحت مفاد برجام است، از سال 2016 تا به امروز برای بحث پیرامون اجرای برجام و رسیدگی به مسایل مرتبط که توسط هر یک از مشارکت نمایندگان به استحضار هماهنگ نماینده رسیده، تشکیل شده است.

در ادامه بیانیه وزارت خارجه روسیه گفته شده است: موضع اصولی طرف روسی این است که همه مسائلی که در جریان اجرای برجام بروز می نماید در چارچوب کمیسیون مشترک برجام حل و فصل گردد.

در بیانیه آمده است: اما بهتر است که این اقدامات بدون متوسل شدن به تدابیر فوق العاده و به بن بست نکشاندن راه چاره ها صورت گیرد.

وزارت خارجه روسیه یادآوری کرد که روسیه این مورد را به شرکای اروپایی خود در برجام هنگامی که آنها در ماه ژانویه بدون موفقیت کوشش کردند مکانیسم حل اختلافات پیش بینی شده در بند 36 برجام را بکار اندازند گوشزد کرد.موضع ما تغییر ننموده است.

در ادامه بیانیه گفته شده است: آمریکا از ماه می سال 2018 که به صورت یک جانبه از توافق برجام خارج شد از تمام تعهدات خود در چارچوب معامله هسته ای صرف نظر کرد و به رغم قطعنامه 2231 شورای امنیت آغاز به احیای تحریم ها و تشدید تحریم های یک جانبه در خصوص ایران کرد و برجام همیشه هدف اقدامات کارشکنانه آمریکا قرار می گیرد.

برطرف این موانع تمرکز کوشش های فشرده و اراده سیاسی قوی بقیه شرکت نمایندگان در برجام برای حفظ دستاوردهای دیپلماتیک و در عرصه عدم انتشار را می طلبد که در عقد برجام به دست آمده و در قطعنامه 2231 مورد تاکید قرار گرفته است.

در بیانیه آمده است: به رغم مسائل و اختلاف ها، شرکت نمایندگان در برجام تا به امروز توانستند زبان مشترک (تفاهم) و درک واحد بی نظیر بودن و بدون جایگزین بودن معامله هسته ای را ازدست ندهند. کوشش های مشترک متعدد برای خارج سازی برجام از بحران و بازگرداندن آن به چارچوب توافق شده اولیه، گواهی بر این امر است.

وزارت خارجه روسیه در انتها بیانیه گفته است: از شرکای خود دعوت می کنیم این اهداف را ازدست ندهند. باید در آینده از اهداف عالی پیروی کرد که در برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت به آن اشاره شده است.

در بیانیه آمده است: عقب نشینی در این عرصه به صورت گریزناپذیری منجر به ایجاد موانع جدید خواهد شد که شرکت نمایندگان در برجام برای برطرف آن مجبور خواهند شد نیروی بیشتری صرف صرف نمایند. آنها (اهداف در برجام) برای همکاریها به منظور حفظ برجام و نه تسویه حساب های سیاسی در نظر گرفته شده است.

311311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 15 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: footballgahan15.ir شناسه مطلب: 1046

به "بیانیه روسیه در واکنش به نامه ظریف به اتحادیه اروپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیانیه روسیه در واکنش به نامه ظریف به اتحادیه اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید