کودک عاشق غذاهای تازه

به گزارش مجله فوتبال دوستان، یادتان باشد که کودک عاشق مزه های نو است، پس سعی کنید با ترکیب این خوراکی ها با هم به طور خلاقانه هر هفته مزه نوی را به او معرفی کنید.

کودک عاشق غذاهای تازه
سعی کنید مواد غذایی را روزانه تهیه کنید تا کاملا تازه باشند اما اگر ماده غذایی تازه در دست ندارید مجبورید از اندوخته های فریزر یاری بگیرید. شاید از خودتان بپرسید برای آغاز باید به فرزندم چه بدهم؟ پاسخ ساده است: غذاهای جامد فرزندتان را می توانید با سیب، زردآلو، آلو، انبه، هلو، گلابی، طالبی و آلو آغاز کنید. سبزیجات هم انتخاب مناسبی هستند. از گروه سبزی و صیفی ها می توانید سراغ اینها بروید: مارچوبه، آووکادو، هویج، نخود، سیب زمینی، فلفل شیرین و کدو.

یادتان باشد که کودک عاشق مزه های نو است، پس سعی کنید با ترکیب این خوراکی ها با هم به طور خلاقانه هر هفته مزه نوی را به او معرفی کنید. برای این منظور سراغ روغن، نمک، فلفل و سایر ادویه ها نروید) ضمناً غذاهای آماده و کنسرو شده اندازه زیادی نگهدارنده دارند، این خوراکی ها را به فرزندتان ندهید.

غذای کودک هنگام سرو نباید گرم تر از دمای بدن باشد. برای این منظور کمی از غذا را روی پوست پشت ساعد بگذارید و از دمای آن مطمئن شوید. اگر غذا را در مایکروفر گرم می کنید باید خیلی مراقب باشد. مایکروفر تمام قسمت های غذا را به طور یکنواخت گرم نمی نماید و ممکن است در غذا نقاطی به مراتب داغ تر از سایر قسمت های غذا ایجاد کند. بنابراین بعد از اینکه غذا را از مایکروفر در آوردید خوب هم بزنید و قبل از خوراندن آن به فرزندتان کمی صبر کنید که دمای آن در تمام قسمت های غذا یکنواخت گردد. همان قدر غذا را گرم کنید که احتمال می دهید فرزندتان بخورد. در غیر این صورت باید اضافه غذایی را که گرم نموده اید، دور بریزید زیرا ورود بزاق کودک به غذا شرایط را برای رشد میکروب ها مناسب می نماید.

غذای فرزندتان را شیرین نکنید. کودک نیازی به شکر و قند افزودنی ندارد. درست است اگر فرزندتان غذایی را نخورد و شما آن را شیرین کنید، با اشتیاق همان غذا را می خورد اما این روش خوبی نیست زیرا درک مزه شیرین در کودک از سایر مزه ها قوی تر است و تکرار این روش غلط سبب بالا رفتن آستانه چشایی مزه شیرین در کودک شده و به این ترتیب کودک تمایل پیدا می نماید غذاهای شیرین تر را بخورد و به این ترتیب زمینه بیماری هایی مانند دیابت و چاقی در او فراهم می گردد. به کودک عسل ندهید زیرا خطر مسمومیت کشنده بوتولیسم را برای فرزندتان بالا می برد.

غذای یخ زدایی شده را باید ظرف 48 ساعت مصرف کرد و هر چه بعد از این مدت باقی ماند، دور ریخت. یخ زدایی در یخچال: تکه های منجمد شده غذا را در ظرف غذای کودک بگذارید و در آن را بپوشانید و در طول شب در یخچال بگذارید تا یخ آن باز گردد. یخ زدایی در حمام آب: غذای منجمد شده را در ظرفی در بسته بگذارید سپس بسته غذا را در آب گرم بگذارید. به محض ذوب شدن یخ غذا آن را تقسیم بندی کنید و اضافه آن را در یخچال بگذارید و ظرف 48 ساعت مصرف کنید.

یخ زدایی در مایکروفر: تکه مورد نظر غذای منجمد را در یک ظرف ایمن مایکروفر بگذارید و با تنظیم یخ زدای مایکروفر یخ آن را ذوب کنید. یادتان باشد که ظرف مایکروفر را چندبار بچرخانید و غذا را خوب هم بزنید تا تمام قسمت های آن ذوب شده و به دمای یکنواختی برسد.

بعد از پاک کردن و شستن سبزیها آنها را بپزید یا برای حفظ ارزش غذایی بخارپز کنید. سپس با غذاساز بافت سبزی را نرم و یکدست کنید. در خصوص میوه هایی مانند سیب، گلابی یا هر میوه ای که کمی سفت است بهتر است یا آن را رنده یا به مدت خیلی کوتاه بخارپز کنید تا کودک هنگام خوردن آنها اذیت نگردد. سایر میوه ها را می توانید به صورت خام پوره کنید. نکات ساده زیر در تهیه اولین غذاهای جامد فرزندتان به دردتان می خورد:

اگر می خواهید غذا را بپزید اندازه کمی آب مصرف کنید و بقیه آب را هنگام کوبیدن غذا به آن بیفزایید. اگر عجله دارید و فرزندتان گرسنه است یک میوه را پوره کنید یا اگر می خواهید فرزندتان را با خود جایی ببرید و مجبورید برای او خوراکی همراه ببرید یک میوه را در کیف او بگذارید و اگر گرسنه شد با پشت قاشق له کنید و به او بدهید.

بهتر است در ابتدای آغاز غذاهای جامد پوست میوه هایی مانند سیب، هلو، آلو و... را جدا کنید سپس میوه را در غذاساز بیندازید زیرا ممکن است روده های کودک هنوز برای هضم پوست میوه آماده نباشند. غذاهای جامد در ابتدا باید خیلی رقیق باشند برای این منظور می توانید از شیر خودتان، شیر خشک یا آب جوشیده بهره ببرید. هرچه کودک به غذاهای نو بیشتر عادت کرد می توانید غلظت آنها را بیشتر کنید.

برای تهیه انواع غله حتما ابتدا آنها را بخیسانید سپس بپزید و در غذاساز یکدست کنید. برای تهیه گوشت و مرغ ابتدا پوست و استخوان ها را جدا کنید، خوب بشویید، بپزید و سپس پوره کنید برای بچه های 10-12 ماه و بزرگتر می توانید گوشت را به قطعات خیلی ریز بریده و به کودک بدهید.

غذای فرزندتان را در قالب های مکعبی یخ بریزید و منجمد کنید سپس مکعب های منجمد شده را در کیسه فریزر گذاشته در فریزر نگه دارید و هر بار یک تکه آن را خارج کنید و به فرزندتان بدهید. میوه و سبزی هایی را که به این روش منجمد می شوند، تا 3 ماه می توان نگه داشت. ماهی، گوشت و مرغ منجمد شده هم یکی دو ماه ماندگاری دارد.

داشتن این تکه های غذای منجمد در فریزر باعث می گردد به مرور زمان بتوانید غذاهای متنوعی را برای فرزندتان داشته باشید یا حتی با ترکیب آنها یک غذای خوشمزه برای فرزندتان تهیه کنید. مهم ترین عامل کمبود کلسیم در بچه ها چیست؟ کم تحرکی مهم ترین عامل کمبود کلسیم در بچه ها است.

بر اساس بیانیه انجمن بچه ها آمریکا، عدم دریافت کلسیم کافی در بچه ها بالای 8 سال موجب افزایش ابتلای آنها به پوکی استخوان در بزرگسالی می گردد. نوشیدن نوشابه های گازدار، تماشای زیاد تلویزیون، پرداختن زیاد به رایانه و بازی های رایانه ای و عدم انجام فعالیت های بدنی از عواملی است که منجر به کمبود کلسیم در بچه ها و نوجوانان می گردد.

متخصصان معتقدند حتی اگر مصرف لبنیات و سایر منابع کلسیم در بچه ها کافی باشد، عدم تحرک بدنی و ورزش نکردن موجب می گردد کلسیم کافی در بافت استخوانی تجمع نیابد و این اختلال احتمال ابتلا به پوکی استخوان را در آینده افزایش میدهد.

منبع: آشپزی و تغذیه بچه ها، فاطمه تقدسی نیا، نوید حکمت، چاپ دوم، قم، 1396

منبع: راسخون
انتشار: 16 آبان 1400 بروزرسانی: 16 آبان 1400 گردآورنده: footballgahan15.ir شناسه مطلب: 1790

به "کودک عاشق غذاهای تازه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کودک عاشق غذاهای تازه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید